Vo svete sa začal skloňovať nový fenomén marketingu – Facebook. Za posledný rok sa chalanom z Facebooku podarilo z dalšej tuctovej socialnej siete (tzv, Social Network) vybudovať 3. najnavštevovanejšiu stránku na svete. Hravo za sebou nechávajú dokonca stránky ako Wikipedia , Youtube (!!) či veľkého konkurenta MySpace . A samozrejme ani Slovákom netrebalo dvakrát ponúkať. Človek si začne uvedomovať, že niečo nie je v poriadku keď si od vás zrazu starý známi prestanú pýtať telefónne číslo či email aby sa vám mohli ozvať, miesto toho prichádza už obligátne otázka – počuj, a si na Facebooku?
Tajomstvo úspechu Facebooku bolo jasné hneď od začiatku. Facebook otvoril API pre širokú verejnosť. Programátori celého sveta začali skúšať svoje developerské aj sociálne zručnosti a budovali jednu aplikáciu za druhou, každú ďalšiu o niečo zábavnejšiu, o niečo lepšiu, o niečo virálnejšiu... Facebook sa stal ihriskom, miestom kde stretávate starých známych, zoznamkou, plochou pre sebarealizáciu a vyznanie osobných preferencií, záľub a túžob.
Treba povedať, že na Facebooku sme sa u nás vo firme hrali viac než dosť. Za posledný rok a pol sme vytvorili kopec nových aplikácií, kúpili aplikácie, predali aplikácie či dokonca nám ich zpár aj zrušili :(, propagovali a predávali výrobky a služby na našich aplikáciách či cez aplikácie iných developerov. (to že niekedy je náplňou mojej práce sa celé dni hrať hry na Facebooku a ešte mi za to aj platia ani nebudem spomínať :)) A so všetkou skromnosťou môžme teraz tvrdiť, že sme si toho preskákali dosť na to, aby sme s istotoiu mohli povedať, že i napriek unikátnym vlastnostiam Facebooku a neustále meniacej sa API (grrr...) zas a znova platia rovnaké základné pravidlá na vytvorenie úspešnej reklamnej kampane tak ako i v iných médiách:
záleží na efektivite,
jednoduchšie je lepšie a
HODNOTA je kľúčovým faktorom.
Na relevancii záleží. Akokoľvek dobre bude znieť vaša ponuka, ak to v konečnom dôsledku neprinesie klientovi očakávané spojenie s cieľovým segmentom zákazníkov, ani pes po tom neštekne. Tu je príklad = mali sme aplikáciu s 10 000 pageviews za deň ale pre jeden druh reklamy generovala len 10 klikov denne. Tá istá aplikácia ale iná reklama dosiahovala 300 klikov denne. V čom bol problém? Samozrejme zameranie na ceľového zákazníka. Druhá reklama bola relevantná k obsahu aplikácie. Užívatelia si pridajú aplikáciu kvôli tomu, že sa im na nej niečo páči. Ak je teda aj reklama nejakým spôsobom spojená s aplikáciou je väčšia pravdepodobnosť, že zaujme užívateľa. Veľa ľudí tvrdí, že Facebook ako reklamné médium nefunguje, ale to zrejme len preto, lebo im nedošla táto jednoduchá rovnica. V prvom rade si treba uvedomiť, kto sú užívatelia Facebooku, čo ich zaujíma a čo na Facebooku hľadajú. Takže tu je rada - nestrácajte svoj čas a peniaze s aplikáciami, ktoré síce majú veľký počet užívateľov, ale žiadna z nich neni relevantná k tomu čo ponúkate. Nájdite si také aplikácie, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou navštevujú práve vaši cieľový zákazníci.
V jednoduchosti je sila - to platí všade a Facebook nie je výnimkou! Veľa užívateľov sa pohybuje medzi stránkami rýchlo a čím menej času im zabere získať to čo hľadajú, tým lepšie. Samozrejme všetko je relatívne. Ak hľadajú niečo kde minúť svoje peniaze, kľudne si dajú na čas a zostanú i hodiny. Ale znova, kým k tomu príde, prezrú si viacero stránok predtým než investujú svoj čas práve do tej jednej. Miesto hádzania polien užívateľom pod nohy v podobe milión všeliakých skvelých možností poskrývaných kade možne okolo to chce jedno veľké farebné tlačítko :) Štýl ala pozrem a vidím a 50% úspechu máme za sebou.
Vždy si treba položiť otázku čo sa vlastne užívateľom Facebooku páči. Okrem toho, že nejaka aplikácie bude krásne fungovať s jedným tlačítkom na všetko, kľúčom je pochopenie, že ľudia idú na Facebook aby videli čo sa deje s ich známymi, interaktovali s nimi a zabavili sa. Všetky aplikácie, jednoduché aj tie zložité, relevantné aj irelevnatné musia mať jedno spoločné - malo by to byť vždy niečo o čo sa chcete podeliť so svojimi kamarátmi. Pri vytváraní či kupovaní aplikácie si vždy položte otázku - je toto niečo čo by moji cieľový zákazníci chceli ukázať svojim známim? Ak áno, máte víťaza :)
Viem, nepovedali sme nič nové, ale pritom je to itak niečo čo býva často ignorované či pozabudnuté. Ušetrite si čas a peniaze, vždy zvážte tieto 3 jednoduché pravidlá a dvere k úspechu budú zase o trošku viac otvorenejšie.